Warme band tussen Flexurity en Warmtebouw

“Op een gegeven moment weet je precies wat je aan elkaar hebt.”

Al tien jaar lang levert Flexurity technisch personeel aan Warmtebouw. Door de jaren heen is er een warme band ontstaan met dit Utrechtse familiebedrijf, waar inmiddels ruim 275 mensen werken. Warmtebouw is gespecialiseerd in gebouw-gebonden technische installaties.
Hoe is deze relatie zo gegroeid? Waarom is de wederzijdse tevredenheid zo groot?

In gesprek met Rob Grijpink, directeur-eigenaar, van Flexurity en René Schimmel, Business unit manager Projecten en tevens verantwoordelijk voor de algehele planning binnen Warmtebouw.

René: Hoe lang kennen wij elkaar al Rob? Dat moet zeker wel een jaar of tien zijn. Waarschijnlijk is het een beetje begonnen zoals we nu ook zitten. Even een bakje koffie en een goed gesprek. Wat me direct aansprak van Flexurity, is dat jullie net als wij de klant nog echt centraal zetten. Dat is door de jaren ook niet veranderd.
Rob: Liever even een belletje of een bakje koffie dan al dat mailen. Met formele afspraken of contracten ontkom je er natuurlijk niet aan, maar verder houden wij volgens mij beide van snel schakelen, flexibel zijn en vooral persoonlijk contact.

René: Bij Warmtebouw werken we met verschillende business units. Denk aan Projecten, Retail, Klimaat Systemen en Prefab & Specials. Als verantwoordelijke voor de planning, kan ik natuurlijk met personeel schuiven tussen de BU’s. Komen we toch mensen tekort, dan bel ik jou Rob.
Rob: Voor ons is het dan zeker niet ‘we sturen wel even een paar CV monteurs’. Als leverancier moet je weten wat er speelt. Onze monteurs hebben veelal verschillende specialismes. Wij kennen Warmtebouw en hun projecten inmiddels zo goed, dat we precies weten wat voor specialist ze nodig hebben. Daarbij is het ook prettig dat we elkaar op de hoogte houden. Als ik zie dat een project bijna klaar is, bel ik meestal René al even.
René: Dat spreekt me ook aan van Flexurity. Vooral dat ‘Flex’ in de naam maken jullie altijd waar. Jullie kunnen zeer snel schakelen. Dat werkt heel prettig.

Rob: Het mes snijdt aan twee kanten. Ik weet van onze monteurs dat ze graag voor Warmtebouw werken. “Je wordt goed ontvangen, krijgt altijd eerst duidelijke uitleg over regels, voorschriften en dergelijke”, zeggen ze dan. Ik merk dat ze dat fijn vinden. Men is dan instaat om een kwalitatief goede productie te leveren.
René: De mix is goed zo. We kunnen verreweg het meeste met onze eigen mensen aan, maar in drukke periodes zitten we op zo’n 10% inleen. Dat is eigenlijk wel een beetje de max.
Rob: Doordat jullie prefab en engineering zo goed is, kun je veel sneller bouwen.
René: Klopt, een paar jaar geleden zag je minder prefab, maar wij zien juist voordelen. Zo bouwen we tegenwoordig bijvoorbeeld een complete AH-winkel in nog geen twee weken tijd. Die snelheid eisen de klanten ook. Zeker in de retail.

Rob: Voor ons is dat altijd een mooie uitdaging. In de retail heb je veel pieken, dan hebben jullie snel goede mensen nodig. Jullie lange termijnplanning ziet er ook altijd zeer goed uit. Daardoor is Warmtebouw in staat om onze flexkrachten lang aan zich te binden. Dit geeft herkenning, collegialiteit én kwaliteit.
René: Vandaar dat ons contact zo belangrijk is. Zodat we beide altijd weten wat er speelt. We hebben elkaar nodig. Dat geldt niet alleen voor onze externe krachten, maar ook bij Warmtebouw intern. Ik vergelijk ons altijd met een voetbalteam. We hebben een directie nodig, maar ook schoonmakers. Als team moet je het samen doen. Je traint samen hard en alleen als je goed samenwerkt, kun je scoren.

Rob: Ik mis alleen wel de sfeer in de bouw in de huidige coronatijd. Je kan als bedrijf toch niet het gene doen wat je eigenlijk normaal wel doet.
René: Begrijpelijk. Aan de ene kant mogen we blij zijn dat we gewoon door kunnen werken, maar vooral in de decemberperiode wil je altijd net wat meer doen voor het personeel. Even gezellig met z’n allen een hapje of drankje doen, een sinterklaasfeestje, dat zit er dit jaar helaas niet in.
Rob: Laten we hopen dat volgend jaar beter wordt. En dat we nog tien jaar op dezelfde manier kunnen samenwerken.
René: Dat persoonlijke werkt gewoon. Dat zien we ook terug in het lage verloopcijfer van personeel. Een goed teken…
Rob: Onze monteurs dragen zelfs graag jullie kleding. Als dat geen klanttrouw is?

Op naar de volgende tien jaar!